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  • FACE RECORDS ONLINE SHOP Special Selection Episode 006

    GANGSTA RAP VINYL

    音楽媒体において「レコード < CD」階層を持つ、GANGSTA RAPことG-RAPですが、当然レコードにも楽しさは広がっている。

    書くのも野暮ですが、メディアが異なることで音や物としての意味合いがある。
    CD、アナログ双方で聴くことで深く楽しめる。

    全体構成から、レコードでリリースされているタイトル自体が少なかったりもしますが、中にはアナログオンリーの企画盤も存在する。

    また、近年のヒップホップのシーンでは’90〜’00年代のGANGSTA RAPの要素を取り入れたサウンドの楽曲が増えている。
    音楽以外のあらゆる分野でもその時代のリバイバルブームが広がることだから、G-RAPもその周期がきたのかもしれない。
    流行までいかずとも、この流れはG-RAPファンとしては嬉しいものである。
    ただし、この流れは当時のアーティストにスポットが当たるわけでなく、現行のアーティストがサウンドを受け継いでいるだけにすぎない。

    元々ローカルなアーティストが多いこともあり、専門誌やメディアでの情報が少ない、謎の多いG-RAP。

    今回の紹介は、ほんの僅かな情報ですが、当時のアーティストにも興味を持ってもらえるきっかけとなれば。
    銀皿メインコレクターの方には、アナログに少しでも興味持ってもらえたら。
    アナログからこのジャンルを聴き始めるのも良いと思います。

    ※これらの商品は店舗には在庫がございません。オンラインショップのみでの販売となるほか、既に販売済みとなった商品もございますので予めご了承くださいませ。

    Gangsta rap is more popular on CD, but naturally it can also be enjoyed on vinyl records. Needless to say, but the different media have their own meaning as sounds and objects.

    Few pieces of gangsta rap music have been released on vinyl, with the exception of works by major artists, and some have been released as vinyl-only.

    In addition, in recent years, the hip-hop scene has seen an increase in the number of songs with a sound that incorporates elements of the gangsta rap of the ’90s and ’00s. The revival boom of the era may have come in cycles for this music genre, as revival booms of everything else spread in addition to music. Even if this is not a fad, it makes me happy as a gangsta rap fan. However, this trend does not spotlight artists of the time, but only current artists carrying on the sound.

    Because many of the artists are local, gangsta rap is a mystery, with little information available in specialized magazines or the media. I will be pleased if this introduction will help to spark an interest in the artists of that time. For those collectors whose main collection is CDs, I hope to get them a little more interested in analog records. I also recommend that your first record will be listening to this music genre.

    Takuya Hareyama
    Face Records Team



    RAPPIN’ 4-TAY
    「I’LL BE AROUND」
    ベイエリアはサンフランシスコから西を代表する1曲を収めたテスト盤。
    スピナーズを贅沢に使い、ご本人たちバックに従えた、煌びやかな黄金期ベイサウンド。自然と脳裏に浮かぶはベイの海岸沿い、ほのかな潮風の香り。
    A test pressing contains only one track that represents the Bay Area. Sampled The Spinners and backed by the artists themselves, a shimmering golden age sound.


    DEVIN
    「SEE WHAT I CAN PULL」
    テキサス州はヒューストンのOG。DEVIN名義時代に放った’98年デビュー皿から12インチカット。A面の強烈な妖しいムード漂う世界観は、時代の整合性がとれない独特なGセンスを持っている。定番TOTO使いのB面”GEORGY”は彼の代表する1曲。現行GのLE$も同ネタ使いをしていたが、これがあったからあれがあった。
    そりゃTOTOも偉大ですが、今なお活動を続けるDEVIN THE DUDEも偉大すぎる。このシングルはプロモオンリー。
    Original gangsta from Houston, Texas. 12″ cut from his ’98 debut single, released under the name Devin. “Georgy” is his most famous track which sampled Toto.


    TOTALLY INSANE
    「DIRECT FROM THE BACKSTREET」
    ベイエリアはイースト・パロ・アルトのGスタグループの’90年デビュー盤。
    黄金期ベイサウンド以前の鬼クールなミドルな音と90年代Gスタの醍醐味な大ネタ使い連発も去ることながら、作品に見え隠れする哀愁は、格好だけじゃ簡単には到達できない、ライフスタイルから出る味わい。
    近年のLP再発化ブームでもリリースはされてましたが、OGはこれ。
    This is the ’90 debut of Totally Insane, a gangsta group from the Bay Area, East Palo Alto. This LP was reissued in recent years, but this is the original pressing.


    G-MAN STAN
    「G-MAN STAN’S UNDA-GROUND HITS VOL. 1」
    数々の名皿に携わった、ベイエリアの凄腕プロデューサー兼ギタリストのEP。西好きはG-MAN STANに圧倒的信頼を寄せる。
    ただでさえ入手困難を極めるYOUNG WOOのこれでしか聴けない、G-RAPフリーク泣かせな曲も収める。流通枚数500ともなれば、探してもそう簡単には見つからない。
    EP by a Bay Area-based producer and guitarist who has been involved in many masterpieces. With only 500 copies in circulation, it is absolutely hard to find.


    P.K.O.
    「MONEY MACKIN’ TRICK “91” / LIFE IN THE GHETTO / WORLD WAR II」
    テキサス州はダラスのGラップ集団のデュオ時代、’90年デビュー皿からのシングルカット。
    この初期の頃は、明らかなN.W.Aの影響に独自の南部フレイヴァを加えたサウンドで世界中のGスタを圧倒した。プロデューサーのDJ SNAKEも渋い仕事ぶりを見せつける。
    The 12″ is a single cut from the ’90 debut album from the duo’s days as a Dallas G-rap collective, P.K.O..


    RATED-X
    「MOVIN’ ON UP / SWIFT LIFT VOCALIST」
    Gスタ重要地区ベイエリアはイースト・パロ・アルトを拠点とするC-FUNKがキャリア初期に所属したグループ。こちらは’89年のデビュー盤。
    同州コンプトンから世間を騒がせる軍団がいる裏で、指をくわえながらもクールにミドルに決めた、西の黄金期夜明け前G-RAPのオールドスクールサウンド。
    Rated-X is an East Palo Alto-based group that C-FUNK was a part of early in his career. This is their debut release from ’89.


    RALLY RAL
    「SOMETHING KINDA FUNKY」
    ベイエリアはオークランドからのデビューにしてラスト作となった’94年のシングル「SOMETHING KINDA FUNKY」。
    前年に西時代のMASTER P擁するNO LIMITからカセットでリリースされた際とは、タイトル曲以外がごっそり変更。変わってないのは、敏腕プロデューサーE-A-SKIの楽曲が収録されていることと、RALLY RALのGスタ度。
    当初、アルバムの予定もあったが、当時の関係者しか知らない、怖そうな何らかの理由でお蔵入り。Gセンスを持つ男の沢山の楽曲は聴けないが、こうして僅かに残された記録を今日も好き者たちは西へ南へ探し回る。
    “Something Kinda Funky,” a single from 1994, was his debut and last release. Initially, there were plans for an album, but it was put on hold for some reason known only to those involved at the time.


    BIG MOE
    「HIDDEN CLASSICS」
    H-TOWN産でDJ SCREW率いるS.U.C.構成員。南部好きを虜にした名皿1st、2ndと惜しくも一般流通皿には収録されなかった楽曲を収めた選抜EP。ラップだけでなく軽やかに歌いまくる。さらにG界お馴染みのRONNIE SPENCERが後ろで歌いまくる曲も収録しているのだから、熱量で涙腺が緩んでソファで泣き崩れる。銀皿で聴きまくった南部クラシックをレコードで聴いた新鮮さにまた涙。
    This is a selected EP that includes songs from Big Moe’s 1st and 2nd albums that captivated southern hip hop lovers. And also contains songs that were not on his album for general distribution.


    KHAYREE
    「THE BLACKALATION」
    V-TOWNのプロデューサーが、世界中のGスタ好きたちを嗚咽が出るほどに泣かせた、ベイエリア歴史的名皿。時を経て日本からリリースされた、嬉しいジャケ付きLP。
    良い味を出してくれる、ジャンル内では有名無名の多数ゲストを従えながら、得意の鬼メロウもご披露。今日現在、この作品が最初で最後のリリース。
    A historical masterpiece by the producer of V-Town that moved gangsta rap lovers to tears. After a passage of time, this LP was released in Japan with an artwork.

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    晴山

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